بخش 4- سخنرانی فارغ­التحصیلی

درس 1- تبریک می­گویم! بالاخره فارغ­التحصیل شدید!

بالاخره تمام شد!

بالاخره مدرسه پیپسولوژی تمام شد و شما هر آنچه را برای مبارزه در دنیای بازار ارز لازم دارید، به دست آورده­اید و می­توانید پس از گذشت یک یا دو سال بازنشسته شده و با جت خود به تمام دنیا سفر کنید، درست است؟

مغزت را به کار بینداز!

ببخشید که حباب رؤیاهایتان را ترکاندیم اما تا اینجا فقط مقدمات را یاد گرفته­اید.

ما قصد نداریم که امید واهی در شما ایجاد کنیم. احتمالاً شما تا مدتی نسبتاً طولانی معاملات بسیار بدی خواهید داشت.

اما اشکالی ندارد. برخلاف قهوه، چیزی تحت عنوان معامله­گر ارز حرفه­ای فوری وجود ندارد. هر آنچه ارزش یادگیری داشته باشد، ارزش صرف وقت نیز دارد. به همین دلیل است که قهوه فوری طعم فوق­العاده­ای ندارد.

اگر بلافاصله پس از فارغ­التحصیلی، سراغ بازارها و معامله با حساب واقعی بروید، مانند کسی می­مانید که پس از خواندن کتاب «بسکتبال مقدماتی» به NBA برود.

احتمالاً در آنجا ضایع خواهید شد و کاری از دستتان برنخواهد آمد زیرا مهارت­ها و شرایط روحی/جسمی مناسب برای بازی با حرفه­ای­ها را ندارید.

در بازار ارز نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

دنیای ارز، پویا و پیچیده است. حاکمان این دنیا، افراد دارای مدرک دکتری و MBA از بهترین دانشگاه­های جهان هستند که سرمایه کلانی دارند و همه ابزارهای تکنولوژیک موجود را در اختیار دارند.

وقتی وارد دنیای معاملات بازار ارز می­شوید، باید آماده باشید که در آن شیرجه زده و با بزرگ­ترین کوسه­های آن دست­وپنجه نرم کنید. و آن‌ها از گاز گرفتن شما لذت می­برند.

ترسیدید؟

خوب است!

این مطالب را گفتیم که بدانید اگرچه باید از انجام هر کاری لذت ببرید اما معامله در بازار ارز، کاری بسیار جدی است و باید با آن جدی برخورد کنید.

گذشته از همه این حرف­ها، همه افرادی که برای یادگیری این تجارت، اشتیاق و تعهد دارند، می­توانند جایی برای خود در این دریای بیکران پیدا کنند.

بله، شما می­توانید موفق شوید اما قبل از اینکه ماجراجویی خود را در بازار ارز شروع کنید، دوست داریم که در دروس بعدی مقداری از تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهیم تا پا در مسیر درست بگذارید.

 

درس 2- بر فرآیندها تمرکز کنید، نه بر سودها

ما سعی کردیم تا در مدرسه پیپسولوژی، مطالب را به‌سادگی بیان کنیم تا شما بتوانید رویه­های خوب و ابزار مقدماتی مورداستفاده معامله­گران بازار ارز در جهان را به‌خوبی یاد بگیرید اما به یاد داشته باشید که ابزار و تکنیک همیشه تا حدی خوب عمل می­کند که استفاده­کننده آن.

یک نقاشی، تنها با قلم­مو به یک شاهکار تبدیل نخواهد شد. بینش و دستان ماهر نقاش است که هنر را خلق می­کند.

توپ فوتبال به­خودی­خود وارد دروازه نمی­شود بلکه توانایی بازیکن خط حمله است که با پیش­بینی حرکت بازیکنان دفاع، آرایش دقیق بازیکنان و فرستادن توپ به نقطه مناسب و در زمان مناسب، این امر را محقق می­سازد.

این، یک شاخص فوق­العاده یا یک سیستم بی­نظیر یا یک استراتژی شگفت­انگیز نیست که سود کلانی نصیب شما خواهد کرد. بلکه توانایی شما در پیش­بینی بازار، اجرای استراتژی مناسب برای شرایط خاص و اجرای تکنیک­های مناسب مدیریت ریسک است که درنهایت سودآوری شما را بیشتر خواهد کرد.

معامله در بازار ارز نیز مانند هنر، ورزش و یا هر توانایی دیگر، یک مهارت چندوجهی است. ابزارها به­تنهایی نمی­توانند شما را به موفقیت برسانند.

تنها راه موفقیت، تلاش متعهدانه در جهت یادگیری و اجرای آنچه یاد گرفته­اید و نیز بررسی و مرور مستمر عملکردتان است.

در ابتدا، تمرکز شما باید بر این فرایند یادگیری و تمرین متعهدانه باشد، نه کسب سود.

به مثال بسکتبال بازگردیم، اگر هدف شما رسیدن به NBA باشد، آیا تنها با انجام بازی بسکتبال می­توانید به آمادگی لازم برای آن برسید؟

یا اینکه علاوه بر بازی باید بر شرایط جسمی و ایجاد مهارت­های مختلف در تمرین نیز متمرکز شوید؟

احتمالاً باید همه موارد مطرح‌شده در پرسش دوم را در خود ایجاد کنید، درست است؟

آیا اگر بدون هیچ تمرین و آموزشی وارد NBA شوید، می­توانید امتیاز بگیرید و برنده شوید؟

نه، فکر نمی­کنم.

بازار را یاد بگیرید. تکنیک­های معاملاتی بازار ارز و سیستم­ها/تنظیمات دارای احتمال بالا را یاد بگیرید.

به­منظور محدود کردن ریسک و افزایش سود خود، مدیریت ریسک، تعیین اندازه مناسب موقعیت و توقف­های زیان را یاد بگیرید.

ترکیب همه این­ها را در معاملات آزمایشی یاد بگیرید.

سپس پیشرفت خود را به­طور مستمر ثبت و بررسی کنید.

با گذشت زمان، این فرایند موجب می­شود که شما بتوانید سیستم یا روش معاملاتی مناسب خود را پیدا کنید و از آن به بعد، معاملات سودآور شما بیشتر از معاملات ضررده خواهد شد.

 

درس 3- خدای من! جام مقدسی وجود ندارد!

از همه دکترهای ریاضی و فیزیک در وال­استریت که استراتژی­های معاملاتی الگوریتمی پیچیده­ای تنظیم می­کنند، بپرسید که چرا شاخص، روش یا سیستم مقدسی برای سودآوری در 100% معاملات وجود ندارد. آن‌ها با دو دلیل شما را قانع خواهند کرد:

  1. شما نمی­توانید آینده را پیش­بینی کنید.

آیا می­توان مطمئن بود که رئیس بانک مرکزی در سخنرانی خود یا یک سرمایه­گذار مشهور و یا یک مدیر صندوق پوشش ریسک در مصاحبه تلویزیونی خود چه چیزی می­گویند؟

آیا می­دانید حمله تروریستی بعدی چه زمانی اتفاق می­افتد و منجر به ریسک­گریزی می­شود؟

آیا می­دانید بلایای طبیعی مانند سونامی و زلزله چه زمانی اتفاق می­افتند؟

فهرست کاتالیزور‌های غیرقابل­پیش­بینی محرک بازار، بی­نهایت است و وقتی اتفاق می­افتند، می­توانند بازارها و سیستم معاملاتی شما را دگرگون کنند.

قبول کنید که این بخشی از معامله است و بهترین کاری که می­توانید انجام دهید محدود ساختن ضررهای خود به هنگام وقوع آن‌هاست.

آمادگی دگرگون شدن دنیای خود را داشته باشید.

  1. انسان­ها بازار را تکان می­دهند، نه داده­ها.

زمان­هایی وجود خواهد داشت که داده­ها یا زمینه بازار قیمت­ها را تغییر نمی­دهند.

چرا؟

ممکن است نتیجه، قبلاً روی قیمت­ها تأثیر گذاشته باشد؟ ممکن است معامله­گران بر داده­های منتشرشده تمرکز نداشته­اند؟ ممکن است یک مؤسسه، موقعیت بزرگی را که در سمت مخالف بازار بوده، پوشش داده باشد؟

آیا همه بازیگران بازار واکنشی یکسان نسبت به کاتالیزور پیش­بینی­نشده نشان می­دهند؟

رفتار قیمت هر چه باشد، تصمیماتی که معامله­گر را وادار به واکنش می­کنند، همیشه منطقی یا متناسب با اطلاعات منتشرشده نیستند.

وقتی پای میلیون­ها بازیگر با استراتژی­ها/اهداف مختلف و اندازه­های متفاوت حساب معاملاتی در میان باشد، پیش­بینی مسیر کلی بازار غیرممکن می­شود.

شما نمی­توانید رفتار انسان و رویدادهای ناشناخته آینده را با استفاده از یک فرمول ریاضی محاسبه و اندازه­گیری کنید تا ریسک خود را از بین ببرید.

همیشه سطحی از عدم قطعیت وجود خواهد داشت و گاهی شما در طرف نادرست حرکت بازار ارز قرار خواهید گرفت. درواقع، این اتفاقی است که زیاد تکرار خواهد شد.

اگر شما یک کمال­گرا هستید نباید وارد این بازار شوید.

کسانی که دوست دارند همیشه حق با آن‌ها باشند، باید بدانند که…

هیچ­کس نمی­تواند همیشه پیش­بینی درست و کاملی از بازار داشته باشد.

هیچ­کس.

البته هنوز هم امیدی برای کسانی که به حرف­های ما گوش نمی­دهند و در پی یافتن جام مقدس هستند، وجود دارد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر بتوانید یک تک­شاخ صورتی را زیر رنگین­کمان پیدا کنید، در آن محل یک فرشته شانس نامرئی وجود دارد که جام مقدس را به شما خواهد داد. و یک آیفون6! موفق باشید!

 

درس 4- صبور و منضبط باشید.

صبر.

این، یک حسن است… خصوصاً در معاملات بازار ارز.

آرنولد اچ. گلاسکو، یکی از طنزنویسان آمریکایی، می­گوید: «کلید همه‌چیز، صبر است. مرغ با نشستن روی تخم­مرغ، جوجه تولید می­کند نه شکستن آن.»

تدوین برنامه معاملاتی، زمان­بر است. ایجاد مهارت، زمان­بر است.

برای به دست آوردن فرصت­های معاملاتی خوب باید صبر کرد. ورود به و خروج از معامله در زمان مناسب، نیاز به صبوری دارد.

انضباط.

انضباط نیز یک حسن است و به معنای انجام دادن کارهایی است که برای پیشرفت و بهتر شدن لازم است… حتی اگر از انجام آن‌ها لذت نبرید.

این، بدان معناست که قبل از آغاز روز یا هفته معاملاتی خود باید تحقیق کنید و نمودارها را بررسی نمایید.

اگر معامله­گر خودکار یا مکانیکی هستید، بدان معناست که باید سیستم­ها را مجدداً تست کنید و همراه با تغییرات محیط، استراتژی­ها و تنظیمات مختلفی را امتحان کنید.

البته، ثبت وقایع در دفتر معاملاتی و مرور و بررسی معاملات روزانه خود را هرگز فراموش نکنید. داشتن دفتر معاملاتی منظم، تنها وظیفه معاملاتی است که معامله­گران واقعی را از معامله­گران بعد-از-این متمایز می­سازد. متأسفانه، اکثر تازه­کاران این کار را انجام نمی­دهند.

یادگیری تکنیک­ها و مفاهیم معاملاتی بازار ارز، آسان است اما اینکه یاد بگیرید در راستای انجام بهترین کار و اخذ بهترین تصمیم معاملاتی، صبور و منضبط باشید، دشوار است. درواقع، این کار یکی از سخت­ترین کارهایی خواهد بود که تابه‌حال انجام داده­اید.

تازه­کارها فکر می­کنند که نشستن در حاشیه و مشاهده حرکت بازار در انتظار بهترین تنظیمات، از دست دادن سود است.

این طرز تفکر منجر به از بین رفتن صبر و انضباط شده و درنهایت موجب بروز وحشتناک­ترین خطاهای معاملاتی می­شود:

  • انجام معاملات ناگهانی و بدون برنامه
  • ادامه معاملات ضررده
  • خروج زودهنگام از معاملات سودآور
  • انجام معاملات انتقامی

این اقدامات، حساب شما را خالی خواهند کرد!

به یاد داشته باشید که وظیفه شما به­عنوان یک تازه­کار، یادگیری نحوه اتخاذ تصمیمات معاملاتی خوب و بقا است!

بهترین کار در جهت حفظ صبر و انضباط این است که به شغل خود به­عنوان معامله­گر به چشم ماراتن نگاه کنید نه دو سرعت!

این شغل، برنامه­ای برای یک­شبه پولدار شدن نیست!

این شغل، تعهدی است برای ایجاد مهارت­هایی که به شما کمک خواهند کرد تا در محیط بازاری که هرلحظه امکان دارد شما را به بیرون پرتاب کند، معاملات سودآوری انجام دهید.

و شما را از قیدوبندهای «انسانی» رها کند. با قدرت بجنگید!!

اگر صبر و انضباط داشته باشید و به پیشرفت مستمر متعهد باشید، نتایجی که به­عنوان یک معامله­گر در آینده پس از کسب تجربیات فراوان در بازار به دست خواهید آورد، قابل‌مقایسه با نتایج امروز شما نخواهند بود.

نکته آخر…

همیشه به یاد داشته باشید که تقریباً هرروز فرصت­های خوب برای معامله­گران خوب پیش­ می­آید!

نیازی نیست که به­سرعت وارد معامله­های بد شوید. آن‌ها فقط شما را از رسیدن به اهدافتان دور می­کنند.

به بهترید ایده­ها و تنظیمات خود پایبند باشید و اگر در یک جلسه نتیجه­بخش نبودند، تا جلسه بعدی صبر کنید.

تنها درصورتی‌که دنیا دست از معامله ارزها بردارد، فرصت­ها از بین می­روند. بنابراین، همیشه فرصت­های خوب برای معامله وجود خواهد داشت.

 

درس 5- عاشق بازی بازار ارز باشید

کوب برایانت، قهرمان NBA، در تمرینات روزانه خود حدود 1000 شوت می­زند تا شانس خود را برای زدن 20 تا 30 شوت در مسابقات افزایش دهد.

پیتون مانینگ، قهرمان NBA، علاوه بر تمرین همراه با تیم خود، ساعت­های زیادی را در روز صرف مشاهده فیلم­های تیم­های مقابل می­کند (حتی در تعطیلات) تا توانایی عجیب خود را در پیش­بینی دفاع­ها و برنده شدن در یک بازی 60دقیقه­ای در هر هفته، بالا ببرد.

تایگر وودز درامد خود را از راه برنده شدن در مسابقات گلف به دست می‌آورد. او برنده 14 مسابقه بزرگ گلف و 79 رویداد PGA است و بیشتر از هر بازیکن فعال دیگر در مسابقات، برنده شده است. او قبل از اینکه اولین قهرمانی خود را در مسابقات حرفه­ای گلف در سن 18 سالگی به دست آورد، به مدت 15 سال، هرروز تمرین می­کرد.

وجه اشتراک همه این قهرمانان نه­تنها تمرین بی­وقفه و منظم است بلکه همه آن‌ها عاشق کاری هستند که انجام می­دهند. آن‌ها چالش و رقابت را دوست دارند.

علاقه آن‌ها به حدی قدرتمند است که حاضرند ساعت­های متمادی به انجام کارهایی بپردازند که دیگران علاقه­ای به آن ندارند، مانند مشاهده فیلم بازی­ها و قرار دادن میخ گلف در زمین.

این کارها برای آن‌ها لذت­بخش است!

البته ما نمی­خواهیم همه­چیز را لذت­بخش جلوه دهیم. شما دیگر بچه نیستید که فریب بخورید!

روزهایی هست که انجام معامله، نفرت­انگیز است! و تا جایی ادامه می­یابد که به خود می­گویید «فلان فلان شده بدقلق فلان فلان!! همین الآن معامله در بازار ارز را کنار می­گذارم!»

روزهایی پیش خواهد آمد که کاملاً گیج و سردرگم هستید. نمی­دانید چرا بازار با اخبار همسو نیست یا چرا سیستم مکانیکی درست کار نمی­کند.

روزهایی پیش خواهد آمد که به‌شدت احساس تنبلی می­کنید. حوصله نوشتن در دفتر معاملاتی خود را ندارید. حوصله بررسی و مرور معاملات خود را ندارید.

مطمئن باشید که از این روزها بسیار است. خصوصاً در ابتدای کارتان.

در روزهایی مانند این، «عشق به بازی» محرک شما برای انجام کارهای لازم برای پیشرفت خواهد بود.

برای تبدیل‌شدن به یک معامله­گر خوب لازم نیست هوش یک نابغه، مدرک بهترین دانشگاه دنیا یا سه دست و سه چشم داشته باشید.

تنها لازم است ساعت­های بسیاری  را صرف مطالعه بازار، بررسی نمودارها و تمرین متعهدانه کنید. اگر چالش­های معامله در بازار ارز را در آغوش بکشید و از دست­وپنجه نرم کردن با آن‌ها لذت ببرید، شانس بقا و سودآوری شما به­شدت افزایش خواهد یافت!

خب، کافی است. از اینکه تا پایان، همراه ما بودید بسیار از شما متشکریم.

از اینکه ما را برای قدم گذاشتن در سفر معاملاتی خود در بازار ارز انتخاب کردید، بسیار مفتخریم.

حال، نوبت آن رسیده که یادداشت­برداری در دفتر معاملاتی خود را آغاز کنید و برای یافتن استراتژی­ها و روش­های معاملاتی مناسب خود، تحقیق و تمرین کنید. وقتی کاملاً برای انجام معامله آماده شدید، سرنوشت معاملات در دستان خودتان خواهد بود.

هرروز در مسیر پیشرفت گام بردارید تا بتوانید زندگی خود را بهتر کنید.

موفق باشید!

startforex

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

Be sure to read the following:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: