بخش 1- کلاهبرداری¬های معاملاتی بازار ارز

درس 1- حساب­های مدیریت ­شده بازار ارز

زمان کافی برای یادگیری نحوه معامله در بازار ارز را ندارید؟ قصد دارید یکی از اعضای باشگاه میلیاردرها باشید؟

اگر پاسخ شما به دو پرسش فوق، «بله» بود، کلاهبرداری حساب­های مدیریت­شده بازار ارز، راه­حل شماست!

کارکرد این کلاهبرداری به­گونه­ای است که یک سرمایه­گذار، «سرمایه» خود را در اختیار یک معامله­گر «حرفه­ای» قرار می­دهد و او در ازای دریافت درصدی از سودهای حاصله با سرمایه سرمایه­گذار معامله می­کند.

این روش بسیار امیدوارکننده است، خصوصاً برای تازه­کارانی که نمی­دانند چه می­کنند و زمان کافی برای یادگیری ندارند.

آن‌ها فکر می­کنند که «او یک حرفه­ای است – حتماً می­داند که باید چه‌کار کند! این روش 100 بار بهتر از آن است که من، خودم به­تنهایی معامله کنم!»

مشکل این کار این است که کاربر با اعتماد کامل، پول خود را در دستان یک غریبه قرار می­دهد.

این کار مانند گرفتن شکلات از دستان یک کودک است.

در بسیاری از موارد حساب­های مدیریت­شده، درواقع مدیر منابع مالی را به کالاهای لوکس نامرتبط مانند خودرو، جزیره و کاخ اختصاص می­دهد.

وقتی درنهایت دست مدیر رو می­شود، توانایی بازگرداندن کل مقدار سرمایه دزدیده شده را که منجر به شکایت­های چند میلیون دلاری و نارضایتی مشتریان می­شود، ندارد.

درست است که در این مثال، کمی اغراق کرده­ایم اما معمولاً این اتفاق می­افتد و گاهی افراد کل سرمایه خود را از دست می­دهند.

بااین­وجود، همه حساب­های مدیریت­شده بازار ارز بد نیستند. برخی دارای سالیان سال تجربه معاملاتی هستند و واجد شرایط معامله با پول واقعی هستند. اما این­ها استثنائند نه قاعده.

حتی برخی از پلتفرم­های معاملاتی دارای گزینه­ای هستند که با استفاده از آن معامله­گران می­توانند با استفاده از ساختار حساب کارگزار، به­عنوان مدیر عمل کنند.

این امکان، مانع از سوءاستفاده افراد از منابع مالی برای خرید بلیت‌های نیویورک نیکز، سفر به باهاما یا خرید پورشه می­شود.

درست است که این گزینه در مقایسه با اعتماد به یک مدیر خصوصی در انجام معاملات با پول شما، مطمئن­تر است اما مانع از کسب دانش و تجربه گران­بهای حاصل از آموختن نحوه معامله در بازار ارز می­شود.

اگر قرار باشد تنها یک نکته مهم را به معامله­گران بگوییم، آن نکته همانا آموزش است. هیچ­چیز نمی­تواند جایگزین تجربه حاصل از آموزش و تمرین شخصی شود.

درنهایت، تنها راه مطمئن سودآوری در بازار ارز، داشتن دانش، تمرین و انضباط است.

در آخر، باید به یک پرسش پاسخ دهید:

آیا می­توانید پولی را که با زحمت به دست آورده­اید با اعتماد کامل به یک غریبه بسپارید؟

اگر باهمه این توضیحات هنوز هم قصد دارید حساب­های مدیریت­شده بازار ارز را امتحان کنید، حتماً به­خوبی درباره آن تحقیق نموده و یک مدیر قابل­اعتماد پیدا کنید.

 

درس 2- کلاهبرداری­های بازار ارز

«سیستم بهشتی من را بخرید تا حداقل 100,000,000% سود به دست آورید.»

این، مانند رفتن به بهشت است اما آسان­تر!! سود تضمین­شده به ارزش صد بشکه طلا و مطلقاً بدون هیچ ریسکی!

حماقت نکنید!

احتمالاً چنین تبلیغاتی را در تلویزیون، اینترنت یا حتی از سوی همسایه خود شنیده یا دیده­اید.

می­دانم به چه چیزی فکر می­کنید… این فرصت به حدی خوب است که ممکن نیست واقعی باشد! درست است که من به فرشته­های شانس اعتقاد دارم و وقتی برشتوک شانس خود را می­خورم، خس خوبی دارم اما هیچ دکمه جادویی وجود ندارد که پول خردهای مرا به میلیون­ها دلار تبدل کند.

حتماً تاکنون درباره کلاهبرداری­های بازار ارز که دنیای بازار ارز را آلوده کرده­اند، شنیده­اید.

آن‌ها همه­جا هستند! افراد متقلب همیشه سعی دارند تا سر مردم را کلاه بگذارند.

بازار ارز، بازار نسبتاً جدیدی است و آشنایی افراد با ارز به میزان آشنایی آن‌ها با سهام و اوراق قرضه نیست.

این امر موجب می­شود که شرکت­های متقلب و افراد کلاهبردار بتوانند تفکر دیگران را به سمتی هدایت کنند که تصور کنند پول درآوردن از طریق معاملات بازار ارز با سیستم بهشتی آن‌ها به‌راحتی کلیک کردن روی یک دکمه است.

ابتدا خبر خوب را بگوییم یا خبر بد را؟ ابتدا خبر بد!

کلاهبرداری واقعاً وجود دارد. کلاهبرداری واقعی است و کسانی را که تصور می­کنند هرگز گمراه نمی­شوند، به دام می­اندازد. اگر سرتان کلاه برود احتمالاً و شاید حتماً همه پولی را که «سرمایه­گذاری» کرد‌ه‌اید از دست خواهید داد.

اما خبر بسیار خوبی نیز داریم!

در این بخش، انواع مختلف کلاهبرداری، آمادگی برای روبرو شدن با آن و اقدامات لازم هنگام برخورد با آن را آموزش خواهیم داد.

همچنین، آژانس­های قانون­گذاری را که در زمینه رسیدگی به کلاهبرداری­های بازار ارز دارای صلاحیت هستند به شما معرفی خواهیم کرد.

به یاد داشته باشید که همه شرکت­های فعال در بازار ارز بد نیستند. فقط باید به­خوبی و با دقت تحقیق کنید تا آسیب نبینید.

 

درس 3- روبات­های بازار ارز

این کلاهبرداری­ها شامل کارشناسان متخصص (به EA مشهورند) و سایر سیستم­های معاملاتی خودکار می­شوند.

روبات­ بازار ارز چیست؟

در دنیای بازار ارز، «روبات» برنامه­ای است که فقط با استفاده از نشانه­های فنی وارد معاملات می­شود و به انسان اجازه می­دهد تا در زمانی که او مشغول پول درآوردن است در سواحل هاوایی استراحت کند.

با فشار دادن یک دکمه، روبات بازار ارز بی­وقفه شروع به کار می­کند و معاملاتی را که الگوریتم­های ریاضی که بر تاریخچه قیمت گذشته اعمال شده­اند نشان می­دهند، انجام می­دهد. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها صرف­نظر از اینکه کاربر در مقابل کامپیوتر خود نشسته باشد یا نه، سیستم­های مکانیکی خودکار را راه می­اندازند.

مشکل اینجاست که روبات­های بازار ارز و تفکر از پیش برنامه­ریزی­شده آن‌ها نمی­تواند پاسخ­گوی شرایط متغیر بازار باشد.

رفتار بازار پویا است و همیشه در متغیر بی­نهایت سه حرکت، تغییر می­کند: بالا، پایین یا دو طرف.

اکثر روبات­ها برای همه انواع محیط­ها یا برای تشخیص تغییر در محیط معاملاتی برنامه­ریزی نشده­اند. درنتیجه، موجب ضرر می­شوند و اگر با دقت بر آن‌ها نظارت و آن‌ها را به­خوبی مدیریت نکنید، این ضررها بسیار کلان خواهد بود.

البته، کلاهبرداری در نحوه بازاریابی روبات­ها اتفاق می­افتد نه خود آن‌ها. کلاهبرداران معمولاً تلاش می­کنند تا این روبات­ها و سیستم­های خودکار را به­عنوان «جام مقدس» معاملات بفروشند و به شما وعده می­دهند که با استفاده از آن‌ها به حدی سود خواهید کرد که می­توانید ظرف یک هفته بازنشست شوید. و آن‌ها را با قیمت­های «مقرون­به­صرفه­ای» از 20 دلار گرفته تا 5000 دلار می­فروشند.

وای، خدای من! فقط 20 دلار برای به دست آوردن شانس میلیاردر شدن؟؟؟ معامله خوبی به نظر می­رسد!

دست نگه دارید. گوش کنید و کمی فکر کنید.

اگر مخترع این سیستم با استفاده از آن، پول کلانی به جیب می­زند پس چرا سعی دارد آن را بفروشد و سودش را تقسیم کند؟

و چرا تنها با 20 دلار حاضر است آن را بفروشد؟! با 20 دلار حتی نمی­توان در رستوران یک غذای خوب خورد و سیر شد!

این افراد کلاهبردار تنها از فروش روبات بازار ارز خود سود می­کنند.

کلاهبردار سعی دارد تا شما را با داده­های قبلی و لوگ­های آزمایش­های مجدد، فریب دهد.

وای، خدای من! روی داده­ها، آزمایش مجدد انجام شده!! پس حتماً این روبات خوب کار می­کند!!! قیمت آن فقط 20 دلار است!! حتی کمتر از قیمت یک بازی کامپیوتری!

صبر کنید. بازهم گوش کنید و کمی فکر کنید.

مطمئناً، بسیار سودآور به نظر می‌رسد. اما در بازار ارز، چیزی به­عنوان بازار پایدار وجود ندارد. شرایط همیشه تغییر می­کنند. در یک بازار متغیر، گذشته، تأثیر چندانی بر آینده ندارد.

ما مطمئن نیستیم که آنچه در گذشته اتفاق افتاده در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد. متغیرهای بسیاری را باید در نظر گرفت. به‌علاوه، نمی­توان مطمئن بود که این کلاهبرداران، نتایج را دستکاری نکرده باشند. ممکن است اعداد تصادفی را در فایل اکسل قرار داده باشند زیرا اکثر مردم صحت آن‌ها را بررسی نمی­کنند.

توصیه ما چیست؟

تا زمانی که به یک معامله­گر و برنامه­ریز حرفه­ تبدیل نشده­اید از روبات­ها و سیستم­های خودکار دوری کنید.

تازه­کارها چیزی درباره معامله یا نحوه رفتار بازارهای ارز نمی­دانند، بنابراین نحوه عملکرد روبات را نمی­فهمند، مناسب­ترین محیط برای آن‌ها و نحوه تنظیم و اصلاح سیستم را نیز نمی­دانند. درواقع، بهتر است قبل از اینکه انجام معاملات خود را به عهده یک برنامه بگذارید، نحوه معامله مستمر و منظم را یاد بگیرید.

می­توان این­گونه به این قضیه نگاه کرد: آیا پولی را که با زحمت به دست آورده­اید به یک غریبه (که عقل ندار!) می­سپارید تا بدون اینکه بداند چه می­کند، آن را سرمایه­گذاری کند؟ فکر نمی­کنم!

روبات­های بازار ارز می­توانند ابزار خوبی باشند اما کمی واقع­بین باشید، هیچ‌کس نمی­تواند همیشه و در همه محیط­ها کار کند. حتی صندوق­های سرمایه­گذاری کمی (quant funds) و معامله­گران الگوریتمی وال­استریت نیز باوجوداینکه ریاضی­دانان برجسته به آن‌ها کمک می­کنند و مهندسان مالی برنامه­ های آن‌ها را تدوین می­کنند، ضرر می­کنند!

 

درس 4- نشانه­ های بازار ارز

خدمات نشانه بازار ارز، تمام قابلیت­های روبات را دارد اما ورود به معامله را انجام نمی­دهد. به‌علاوه، ممکن است یک معامله­گر «حرفه­ای» که احتمالاً از یک برنامه خودکار استفاده می­کند، نشانه­های معاملاتی را برای مشتریان تولید کند تا آن‌ها طبق این نشانه­ها عمل کنند (البته این کار را در ازای پول انجام خواهد داد).

بااین­وجود، احتمالاً شما برای نشانه­ای پول پرداخت می­کنید که دلایل آن و اینکه آن فرد «حرفه­ای» چگونه به آن نتیجه رسیده است را نمی­دانید.

شما اصلاً نمی‌دانید که مبنای آن معامله چیست و تنها آن فرد «حرفه­ای» به شما می­گوید که زمان مناسب برای خرید یا فروش چیست.

درنهایت، شما به آنالیز منابع شخص دیگری اتکا کرده­اید که از آن شما نیست.

در خدمات نشانه بازار ارز، برنامه­نویس مجموعه­ای از قواعد و شاخص­های فنی را تنظیم می­کند و برنامه طبق آن مشخصات عمل می­کند.

اگر تغییر قیمت مطابق با شرایط خدمات نشانه بود، یک صدا یا پاپ-آپ نمایان می­شود تا کاربر طبق آن واکنش نشان دهد.

درنهایت، کاربر خودش تصمیم می­گیرد که طبق نشانه عمل کند یا نه.

درست است که این برنامه مفیدتر به نظر می­رسد زیرا اختیار انجام معامله در دستان شماست اما نمی­توان این مسئله را نادیده گرفت که خدمات نشانه طبق مجموعه قواعد ثابتی برنامه­ریزی شده­اند.

همان­گونه که پیش­تر اشاره کردیم، بازار ارز همیشه در حال تغییر است. درحالی‌که ممکن است خدمات نشانه بازار ارز در گذشته سودآور بوده باشد، تضمینی وجود ندارد که در آینده نیز این­گونه باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اگر خدمات نشانه بازار ارز بسیار سودآور بود، چرا برنامه­نویس آن باید دیگران را در سود خود سهیم کند؟

همان­گونه که در مورد روبات­ها نیز گفتیم، کلاهبرداری در نحوه بازاریابی اتفاق می­افتد نه خود خدمات.

احتمالاً تبلیغات کلاهبرداران را دیده­اید که وعده درآمد میلیارد دلاری را با استفاده از سیستم آن‌ها می­دهند.

بسیاری از معامله­گران با مشاهده این تبلیغات، فکر می­کنند که «میلیاردها دلار؟! من می­توانم هر کاری که دوست داشته باشم با این پول بکنم!»

صبر کنید. کمی فکر کنید.

اگر این تبلیغات صحت داشت، احتمالاً آن‌ها به شغل فروش نشانه­های بازار ارز مشغول نبودند بلکه بر انجام معامله تمرکز می­کردند و خودشان این پول را به جیب می­زدند.

 

درس 5- کلاهبرداری­های کارگزار بازار ارز

آیا می­دانستید که حتی برخی از کارگزاران نیز، کلاهبردار بوده­اند؟

شاید باور نکنید اما برخی کارگزاران، مشتریان خود را فریب می­دهند.

یکی از روش­های این کار، دستکاری اسپردهای خرید/فروش  است.

اسپرد نرمال در بین کارگزاران حدود 2 تا 3 پیپ است اما کلاهبرداران اسپردهایی حدود 7 تا 8 پیپ دارند.

ممکن است 7 پیپ چندان زیاد نباشد اما درمجموع زیاد خواهد شد.

تصور کنید که هر مشتری برای انجام هر معامله باید 7 پیپ بپردازد. تصور کنید که او در طول روز چند معامله انجام دهد.

اگر این مقدار را در تعداد صدها مشتری ازهمه‌جابی‌خبر ضرب کنید، مبلغ هنگفتی به دست می­آید!

روش دیگر، شکار توقف است.

به یاد داشته باشید که کارگزاران، نقطه توقف مشتریان را می­دانند.

گاهی آن‌ها با هدف قرار دادن آن توقف­ها موجب می­شوند که موقعیت­های مشتریان بسته شود.

خوشبختانه بسیاری از حقه­های کارگزاران قدیمی شده است.

بسیاری از مقررات آژانس­های نظارتی مانند کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالا و انجمن ملی قراردادهای آتی، این کلاهبرداری­های قدیمی را بی­اثر کرده است. شما باید کارگزاری را انتخاب کنید که نامش در آژانس نظارتی ثبت شده باشد.

در ایالات‌متحده آمریکا، کارگزارانی را انتخاب کنید که نامشان در CFTC به­عنوان تاجر کمیسیون قراردادهای آتی (FCM) و عضو NFA ثبت شده باشد.

باید بدانید که هدف CFTC و NFA حمایت از عموم در برابر کلاهبرداری، دستکاری و معاملات سودجویانه است.

مراقب باشید، معمولاً تمایز میان کارگزارانی که بر آن‌ها نظارت شده و آن­هایی که نظارت نشده هستند، دشوار است.

طبق وب‌سایت NFA، حدود 2000 کارگزاری خرد بازار ارز و نوسان­ساز حساب وجود دارند که تحت پوشش مقررات جدید نیستند.

از بین این 2000 تا، NFA تنها 24 مؤسسه ثبت­شده عضو دارد! یعنی تنها 1% از همه کارگزاری­های بازار ارز!

شما می­توانید از وضعیت عضویت در NFA و ثبت در CFTC هر کارگزاری مطلع شوید و سابقه انضباطی آن را با یک تماس یا مراجعه به بخش اطلاعات کارگزار/مؤسسه در وب‌سایت NFA بررسی کنید!

اگر در ایالات‌متحده معامله نمی­کنید نیز نگران نباشید! کشورهای دیگر نیز آژانس­های نظارتی دارند و از افراد حمایت می­کنند. در درس­های بعد راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

اگر کارگزار موردنظر توسط هیچ­یک از آژانس­های ملی ثبت یا نظارت نشده بود، هرگز پول خود را نزد آن سپرده­گذاری نکنید. ما به شما هشدار دادیم، بنابراین اگر پول خود را پس نگرفتید بهانه نگیرید! از مؤسساتی که نظارتی بر آن‌ها نشده دوری کنید!

 

درس 6- آژانس­های نظارتی ایالات‌متحده آمریکا

کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالا (CFTC)

در ایالت متحده آمریکا، به CFTC برادر بزرگ­تر می­گوییم.

این آژانس در سال 1974 به­منظور حمایت از افراد در معاملات کالا و قراردادهای آتی تأسیس شد. به دلیل اینکه قراردادهای آتی شامل بازار ارز نیز هست، «طبیعتاً» CFTC از معامله­گران بازار ارز نیز حمایت می­کند.

CFTC از سال 1974 تاکنون به­منظور ارتقای شرایط معاملاتی و ایجاد بستری استاندارد برای همه، تغییرات فراوانی داشته است. CFTC مسئول انتشار گزارش تعهدات معامله­گران (COT) در روزهای پنجشنبه نیز هست.

این کمیسیون متشکل از پنج عضو است که توسط رئیس، دفاتر مدیر و واحدهای عملیاتی آژانس منصوب می­شوند. این کمیسیون علاوه بر دفتر مرکزی خود در واشنگتن دی.سی.، سه دفتر دیگر نیز در شیکاگو، کانزاس سیتی و نیویورک دارد.

بورس قراردادهای آتی نیز در این شهرها واقع شده است. بنابراین اگر مشکلی با آن‌ها دارید به آنجا بروید و با اسپری فلفل به آن‌ها حمله کنید. شوخی کردم! این کار را هرگز نکنید – آن‌ها آدم­های خوبی هستند. هدف آن‌ها کمک به شماست.

تصور کنید که هیچ سازمانی برای حمایت از شما وجود نداشت. تعداد کلاهبرداران بیشتر می­شد و کارگزاران بی­درنگ مشتریان خود را فریب می­دادند. CFTC به بازار نظم می­بخشد و اجازه نمی­دهد هرج­ومرج ایجاد شود.

مأموریت CFTC حمایت از کاربران بازار و مردم در برابر کلاهبرداری، دستکاری و معاملات سودجویانه مرتبط با خریدوفروش کالا و قراردادهای مالی و اختیار معامله است. این آژانس نظارتی در بازار ارز «بدون نظارت» به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید کدام شرکت در بازار ارز قابل­اعتماد است.

آدرس وب‌سایت CFTC: http://www.cftc.gov/index.htm

اگر قصد دارید شکایتی ثبت کنید یا فعالیت مشکوکی را گزارش دهید به وب‌سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.cftc.gov/consumerprotection/redressreparations/index.htm

 

انجمن ملی قراردادهای آتی (NFA)

NFA یک سازمان خودگردان گسترده است که در سال 1982 به­منظور نظارت بر بازار قراردادهای آتی در ایالات‌متحده تأسیس شد. منظورمان از خودگردان این است که NFA به­منظور بقا و عدم اتکا به مالیات، بدهی را جمع­آوری می­کند.

اگر CFTC را برادر بزرگ خود بدانیم، NFA برادر بزرگ کوچک ماست. CFCT – آژانس دولتی که مسئول نظارت بر صنعت قراردادهای آتی ایالات‌متحده است – بر فعالیت­های NFA نظارت می­کند.

مأموریت NFA عبارت است از:

  • تضمین یکپارچگی صنعت قراردادهای آتی
  • حمایت از مشارکت­کنندگان بازار
  • اجبار اعضای NFA به انجام مسئولیت­های نظارتی خود

درواقع همه مؤسسات یا افرادی که در زمینه قراردادهای آتی و اختیار معامله با عموم مردم در ارتباط هستند باید در CFTC ثبت شده و عضو NFA باشند. NFA به نمایندگی از CFTC فرآیند ثبت را انجام می­دهد.

اعضای NFA به چهار دسته تقسیم می­شوند: مشاوران معاملات کالا (CTA)، اپراتورهای استخر کالا (CPO)، تجار کمیسیون قراردادهای آتی (FCM) و کارگزاران معرف (IB).

برای انجام هرگونه معامله­ای در بازار قراردادهای آتی باید عضو NFA باشید. هر سازمان به­منظور عضویت در NFA باید مرحله غربالگری NFA را پشت سر بگذارد و با استانداردها و مقررات NFA همخوانی داشته باشد.

این مقررات و قواعد موجب یکپارچگی بازار شده و بستر استانداردی نه­تنها برای سرمایه­گذاران بلکه برای همه ایجاد می­کنند.

آن‌ها با گذشت زمان پیشرفت­های قابل­توجهی داشتند. NFA به­منظور حل­وفصل مشکلات مربوط به قراردادهای آتی در سال 1983 روش داوری را پیش گرفت. در سال 1991، یک برنامه میانجیگری تدوین شد که روش سریع­تری برای حل­وفصل اختلافات بود.

از اواخر سال 2001، NFA شکایات را به­صورت آنلاین دریافت می­کرد. از سال 2002 به بعد نیز اعضا می­توانستند به‌صورت آنلاین مراحل ثبت را طی کنند.

NFA از سال 2004، تصاویر دیجیتال کارت­های اثرانگشت را در FBI ثبت می­کند تا فرایند بررسی سابقه و زمان ثبت کوتاه­تر شود. چه سازمان فعالی! این، نشان می­دهد که آن‌ها با زمان پیش می­روند. کسی چه می­داند، شاید حتی اپلیکیشن آی­پد خود را نیز طراحی کرده باشند!

NFA در کنار CFTC، امنیت سرمایه­گذاران و افراد را در برابر کلاهبرداری تأمین می­کند.

آدرس وب‌سایت NFA: http://www.nfa.futures.org/index.asp

 

درس 7- آژانس­های نظارتی خارجی

انگلستان: FCA و PRA

اگر در انگلستان زندگی می­کنید، می­توانید به سازمان اعمال مالی (FCA) و اداره مقررات احتیاطی (PRA) تکیه کنید! در تاریخ 1 آوریل 2013 این دو آژانس به­عنوان نهادهای نظارتی صنعت اقتصادی، جایگزین سازمان خدمات مالی (FSA) شدند.

FCA یک آژانس خصوصی است که منابع مالی آن توسط مؤسساتی که بر آن‌ها نظارت می­کند تأمین می­شود و آن‌ها در مقابل هیئت منتخب خزانه­داری مسئول هستند. هدف آن‌ها حمایت از مشتریان، تضمین ثبات صنعت و افزایش رقابت سالم در صنعت خدمات مالی از طریق نظارت بر مشاوران مالی، مدیران دارایی یا هر مؤسسه­ای است که تحت پوشش PRA نیستند.

آدرس وب‌سایت FCA: http://www.fca.org.uk

PRA بخشی از بانک انگلستان است و نقش اصلی آن‌ها ترویج یک سیستم مالی سالم از طریق نظارت بر و بازرسی بانک­ها، اتحادیه‌های اعتباری، مؤسسات سرمایه­گذاری عمده و بیمه­گران است.

آدرس وب‌سایت PRA: http://www.bankofengland.co.uk/pra

سازمان نظارت بر امور اقتصادی دانمارک (FSA)

این سازمان در ژانویه 1988 تأسیس شد و هدف آن نظارت بر فعالیت­های اقتصادی در دانمارک است. بر اعضای FSA به­منظور حمایت از سرمایه­گذاران و جلوگیری از سوءاستفاده بازار، نظارت صورت می­گیرد.

آدرس وب‌سایت FSA: http://www.dfsa.dk/en.aspx

وزارت فدرال اقتصاد سوییس (FDF)

FDF در سال 1848 تأسیس شد. FDF درعین‌حال که ناظر امور مالی در سوییس است، سازمان نظارت بر بازار مالی سوییس (FINMA) نیز به شمار می­رود که بر بانک­ها، واسطه­های اوراق بهادار و بازارهای بورس نظارت می­کند. FINMA نقش برادر بزرگ را در سوییس ایفا می­کند و وظایفی مشابه با وظایف آژانس­های نظارتی دیگر دارد.

آدرس وب‌سایت FDF: http://www.efd.admin.ch/index.html?lang=en

آدرس وب‌سایت FINMA: http://www.finma.ch/e/Pages/default.aspx

انجمن واسطه­های مالی روماند (ARIF)

این سازمان به FINMA شباهت دارد زیرا هر دو در سوییس هستند اما این نهاد در بخش فرانسوی‌زبان سوییس واقع شده است. ARIF در سال 1999 تأسیس شد. این سازمان نیز یک آژانس نظارتی است که اعضای آن ملزم به رعایت قوانین و مقررات معینی هستند.

آدرس وب‌سایت ARIF: http://www.arif.ch/en/index.htm

کمیسیون اوراق بهادار و قراردادهای آتی هنگ­کنگ (SFC)

کمیسیون اوراق بهادار و قراردادهای آتی هنگ­کنگ پس از تلاش­های ناموفق دو نهاد نظارتی، در ماه مه 1989 تأسیس شد. این دو نهاد در SFC ادغام شدند. این کمیسیون بر همه فعالیت­های مرتبط با اوراق بهادار و قراردادهای آتی نظارت می­کند.

آدرس وب‌سایت SFC: http://www.sfc.hk/sfc/html/EN/index.html

کمیسیون سرمایه­گذاری و اوراق بهادار استرالیا (ASIC)

این کمیسیون در سال 1991 تأسیس شد و یک واحد نظارتی شرکتی در استرالیا است. ASIC بر شرکت­ها، بازارهای مالی، سازمان­های خدمات مالی، بیمه و اعتبار نظارت می­کند. هدف این سازمان تأمین عدالت در محیط بازار است.

آدرس وب‌سایت ASIC: http://www.asic.gov.au/asic/asic.nsf

 

درس 8- چگونه از خود در برابر کلاهبرداری­های بازار ارز محافظت کنیم؟

تا اینجا چه چیزی یاد گرفته­ایم؟

کلاهبرداری وجود دارد!

بله! آدم­های بسیار بد تلاش می­کنند تا زندگی متقلبانه­ای داشته باشند. اما خوشبختانه شما باهوش هستید! شما می­دانید که تنها راه موفقیت در معاملات ارزی، یادگیری، دانش و تجربه معاملاتی است!

حال، عبارت زیر را سه بار با صدای بلند تکرار کنید:

«من فریب روبات­های بدون ریسک را نمی­خورم! من تسلیم سودهای تضمینی نمی­شوم! من تنبل نیستم و اجازه نمی­دهم فرد دیگری به­جای من با پولم معامله کند!»

حال که این مطالب روشن شد، به چند پرسش مهم که تقریباً در ذهن همه وجود دارد، پاسخ می­دهیم.

س: چگونه از خود در برابر کلاهبرداری حفاظت کنم؟

ج: خیلی راحت است. باهوش باشید. بدانید که کلاهبرداری چگونه انجام می­شود. هر وعده عالی که غیرواقعی به نظر می­رسد معمولاً واقعیت ندارد.

س: چگونه کارگزار بازار ارز خود را انتخاب کنم؟

ج: قبل از هر چیز، اطمینان حاصل کنید که کارگزار موردنظر تحت نظارت یک آژانس ملی است. تحقیق کنید، تحقیق کنید و بازهم بیشتر تحقیق کنید!

س: آیا می­توان به حساب­های مدیریت­شده بازار ارز اعتماد کرد؟

ج: اگر مدیر بازار ارز شما، خودتان هستید، بله! اگرنه، به شما هشدار جدی می­دهم! اما اگر اصرار دارید که این کار را انجام دهید، سوابق فرد موردنظر را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که او مجوزها و گواهینامه­های لازم را در اختیار دارد.

س: آیا روبات­های بازار ارز سودآور هستند:

ج:  ممکن است اما به دلیل اینکه آن‌ها معمولاً برای شرایط معینی طراحی شده­اند، سودآوری آن‌ها و طول مدت این سودآوری به بازار بستگی دارد. آن‌ها نیز همانند انسان­های معامله­گر می­توانند دوران سودآوری طولانی، زنجیره معاملات ناموفق یا حالتی بین این دو داشته باشند. به یاد داشته باشید که نباید آن‌ها را رها کنید بلکه باید به­دقت آن­های را زیر نظر داشته باشید.

س: در صورت مشاهده کلاهبرداری باید با چه مرجعی تماس بگیرم؟

ج: سازمان­های نظارتی خاصی برای این کار در کشورهای مختلف وجود دارد.

ایالات‌متحده:

CFTC: http://www.cftc.gov/ConsumerProtection/RedressReparations/index.htm

NFA: http://www.nfa.futures.org/basicnet/Complaint.aspx

انگلستان:

مرکز عمل کلاهبرداری – مرکز ملی گزارش جرایم اینترنتی و کلاهبرداری: http://www.actionfraud.police.uk/

استرالیا:

دیده­بان کلاهبرداری: http://www.scamwatch.gov.au/content/index.phtml/tag/reportascam#h2_10

س: فرشته شانس خود را کجا پیدا کنم؟

ج: دنبال تک­شاخ بگردید. هر جا تک­شاخ­ باشد، فرشته شانس هم همان‌جا است!

بنابراین، به یاد داشته باشید که کلاهبرداری­ در بازار ارز وجود دارد. از آن‌ها دوری کنید و پول خود را هدر ندهید. خوشبختانه شرکت­های قانونی و دارای مجوز وجود دارند. اگر قصد دارید پول خود را نزد شرکتی بگذارید، حتماً درباره آن شرکت به­خوبی تحقیق کنید.

از معامله­گران دیگر درباره این شرکت­ها بپرسید. اطلاعات فراوانی در اینترنت وجود دارد بنابراین، تحقیق کنید و عقل خود را به کار بیندازید، در این صورت مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

 

آزمون 1

  • نام یکی از رایج­ترین کلاهبرداری­ها که در آن شما پول خود را به یک «معامله­گر حرفه­ای» می­سپارید تا با آن معامله کند (اما معمولاً آن را با آن کاخ و قایق تفریحی می­خرد) چیست؟
  • گرفتن شکلات از کودک
  • مدیر حساب
  • معامله­گر حرفه­ای
  • EA به چه معناست؟
  • کارشناسان متخصص
  • آنالیز اقتصادی
  • کارشناسان الکترونیک
  • بزرگ­ترین عیب روبات معاملاتی چیست؟
  • گران است!
  • محاسبات آن اشتباه است
  • برای همه محیط­های بازار طراحی نشده است
  • تفاوت بین خدمات نشانه و روبات معاملاتی چیست؟
  • تفاوتی ندارند فقط نام آن‌ها متفاوت است
  • خدمات نشانه همه اقدامات روبات را انجام می­دهد اما معاملات را انجام نمی­دهد
  • روبات همه اقدامات خدمات نشانه را انجام می­دهد اما معاملات را انجام نمی­دهد
  • در خدمات نشانه ——–
  • برنامه­نویس مجموعه­ای از شاخص­ها و قواعد را تنظیم می­کند و معامله­گر را از وجود نشانه­های خرید/فروش، مطلع می­سازد
  • برنامه­نویس مجموعه­ای از شاخص­ها و قواعد را تنظیم می­کند که تمام نشانه­های معاملاتی را اجرا می­کنند
  • برنامه­نویس تاسی را می­اندازد که روی آن نشانه­های ارزی مختلف و دستورهای خرید/فروش نقش بسته و طبق آن به معامله­گر نشانه را اطلاع می­دهد
  • کدام­یک از موارد زیر، یکی از کلاهبرداری­های رایج کارگزاران است؟
  • شکار توقف
  • توقف کارگزار
  • توقف پیگیری
  • بزرگ­ترین مزیت وجود CFTC و NFA کدام است؟
  • معامله­گران «برادر بزرگی» دارند که از آن‌ها در برابر کلاهبرداری معاملاتی محافظت می­کند
  • این شرکت­ها کمترین اسپرد را در بین کارگزاران دارند
  • این کارگزاران شرط حداقل سرمایه برای افتتاح حساب ندارد
  • CFTC مخفف چه واژه­ای است؟
  • کمیسیون معاملات ارزی کامپیوتریزه شده
  • کمیسیون معاملات قراردادهای آتی و کالا
  • کمیسیون معاملات قراردادهای آتی و ارز
  • نهاد نظارتی انگلستان کدام است؟
  • انجمن ملی قراردادهای آتی (NFA)
  • وزارت فدرال اقتصاد (FDF)
  • سازمان خدمات مالی (FSA)
  • آژانس نظارتی ناظر بر بانک­ها، واسطه­های اوراق بهادار و بازار بورس در سوییس چه نام دارد؟
  • سازمان نظارت بر بازار مالی سوییس (FINMA)
  • سازمان خدمات مالی (FSA)
  • کمیسیون اوراق بهادار و قراردادهای آتی (SFC)
  • آیا روبات­های بازار ارز همیشه سودآور هستند؟
  • مسلم است! روبات­ها عالی هستند!
  • نه همیشه – آن‌ها نمی­توانند خود را با محیط­های متغیر بازار تطبیق دهند
  • نه همیشه – روبات­های بازار ارز اشکالات فراوانی دارند
  • آیا کلاهبرداری در بازار ارز وجود دارد؟
  • بله! پول خود را به غریبه­ها ندهید!
  • نه – آژانس­های نظارتی آن‌ها را تنبیه می­کنند
  • نه، اما تک­شاخ وجود دارد
  • بهترین سلاح در برابر کلاهبرداری چیست؟
  • CFTC
  • کارگزاران برجسته
  • معاملات خود را خودتان انجام دهید
startforex

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

Be sure to read the following:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: