بخش 2- قراردادهای اختیار معامله دوگانه (Binary Options)

درس 1- قراردادهای اختیار معامله چه نوع قراردادهایی هستند؟

قبل از بررسی قراردادهای اختیار معامله دوگانه، باید بدانیم که قراردادهای اختیار معامله چه نوع قراردادهایی هستند و عملکرد آن‌ها چگونه است.

قرارداد «اختیار معامله»، حقی برای دارنده ایجاد می­کند تا دارایی را با قیمت از پیش تعیین­شده و در بازه زمانی معین (یا در تاریخ سررسید) بخرد یا بفروشد. توجه داشته باشید که دارنده مجبور نیست به قیمت از پیش تعیین­شده بخرد یا بفروشد بلکه صرفاً اختیار دارد تا اگر بخواهد این کار را انجام دهد. به همین دلیل به این قراردادها، اختیار معامله می­گویند!

دو نوع قرارداد اختیار معامله وجود دارد: خرید (call) و فروش (put). و در اینجا مرور مختصری بر مکانیسم خرید قراردادهای اختیار معامله انجام خواهیم داد.

در قرارداد اختیار خرید، سرمایه­گذار دارایی اصلی را با قیمت از پیش تعیین­شده که با آن «قیمت توافقی» (strike price) می­گوییم، می­خرد. اگر سرمایه­گذار پیش­بینی می­کند که ارزش دارایی اصلی قبل از انقضای قرارداد بیشتر از قیمت توافقی خواهد شد، می­تواند قرارداد اختیار خرید را خریداری کند.

از سوی دیگر، خرید قرارداد اختیار فروش، حق فروش دارایی را به قیمت توافقی برای خریدار ایجاد می­کند. بنابراین، اگر او فکر می­کند که ارزش دارایی قبل از انقضای قرارداد بیشتر از قیمت توافقی خواهد شد، می­تواند قرارداد اختیار فروش را خریداری کند.

قیمت خرید قرارداد اختیار معامله را «صرف» (premium) نیز می­گویند و هنگام خرید قرارداد اختیار معامله، این تنها مبلغی است که شما ریسک می­کنید یا شاید ضرر کنید.

بنابراین، سود حاصل از معامله قرارداد اختیار معامله، مبلغی است که بازار فراتر از قیمت توافق منهای صرف در زمان انقضای قرارداد می­پردازد.

مثلاً، فرض کنید که شما قصد خرید زمینی را دارید که در حال حاضر 100,000 دلار ارزش دارد. شما پیش­بینی می­کنید که ارزش آن تا یک سال آینده، 30,000 دلار افزایش می­یابد اما قصد ندارید 100,000 دلار را در این سرمایه­گذاری بخوابانید.

فروشنده زمین به شما پیشنهاد فروش قرارداد اختیار معامله را برای خرید این زمین به مبلغ 100,000 دلار (قیمت توافقی) در یک سال بعد می­­دهد. فروشنده پیشنهاد قرارداد با صرف 5,000 دلار را می­دهد. شما موافقت کرده، 5,000 دلار برای قرارداد به فروشنده داده و منتظر می­مانید تا ارزش زمین افزایش یابد.

فرض کنید که با گذشت یک سال، ارزش زمین 130,000 دلار شود. شما تصمیم می­گیرید که از حق خود برای خرید زمین به قیمت توافق­شده استفاده کنید. بنابراین، قیمت قراردادی 100,000 دلار را به فروشنده داده و مالک زمین می­شوید. سود شما از خرید زمین برابر است با ارزش فعلی (13,000 دلار) منهای قیمت خرید (قیمت توافقی) به‌اضافه صرف قرارداد:

دلار 25,000 = (دلار 5,000 + دلار 100,000) – دلار 130,000

حال، تصور کنید که پس از گذشت یک سال، ارزش این زمین به 80,000 دلار کاهش می­یابد. شما اجباری در اجرای قرارداد ندارید و مسلماً تصمیم می­گیرید که زمین را خریداری نکنید زیرا ارزش آن سقوط کرده است. تنها ضرری که متوجه شما شده، صرفی است که به فروشنده قرارداد اختیار معامله پرداخت کرده­اید (5,000 دلار). همان­گونه که مشاهده می­کنید، قراردادهای اختیار معامله گزینه خوبی برای عملی کردن ایده­های شما با ریسکی بسیار محدود هستند.

حال که از عملکرد پایه قراردادهای اختیار معامله آگاه شدید، می­توانیم سراغ قراردادهای اختیار معامله دوگانه برویم.

 

درس 2- قراردادهای اختیار معامله دوگانه چه نوع قراردادهایی هستند؟

نترسید! ممکن است نام آن پیچیده به نظر برسد اما قراردادهای اختیار معامله دوگانه نسبت به قراردادهای اختیار معامله سنتی یا ارزها، قطعاً روش آسان­تری برای معامله هستند.

قراردادهای اختیار معامله دوگانه همانند قراردادهای اختیار معامله سنتی دارای صرف، قیمت توافقی و سررسید هستند. تفاوت بین آن‌ها این است که در قراردادهای اختیار معامله دوگانه، مبلغ «صرف» قرارداد توسط معامله­گر انتخاب می­شود (در قراردادهای اختیار معامله سنتی معمولاً توسط بازار تعیین می­شود) و زمان­های سررسید کوتاه­تر هستند.

دامنه سررسید قراردادهای اختیار معامله سنتی از یک هفته تا چند سال است اما دامنه سررسید قراردادهای اختیار معامله دوگانه از کمتر از یک دقیقه تا چند روز است.

این تغییرات، بزرگ­ترین تفاوت را به ارمغان می‌آورد که همان نحوه محاسبه معامله سودآور است. اما قبل از اینکه به نحوه این محاسبات بپردازیم، بهتر است نحوه عملکرد قراردادهای اختیار معامله دوگانه را توضیح دهیم.

در قراردادهای اختیار معامله دوگانه، کارگزار در صورت تحقق شرایط قرارداد (مثلاً، قیمت بازار در سررسید قرارداد اختیار خرید به قیمت هدف شما برسد یا از آن فراتر رود) درصدی از صرف ریسک­شده را می­پردازد.

درواقع، شما صرف­نظر از اینکه بازار به چه میزان از قیمت توافقی فراتر می­رود یا شرایط قرارداد تحقق می­یابد، سود ثابت از پیش تعیین‌شده‌ای را دریافت خواهید کرد.

این مقدار، چه 1 پیپ باشد چه 1,000 پیپ، در زمان سررسید قرارداد مقدار بازپرداخت سود یکسان است؛ حد وسطی وجود ندارد. به همین دلیل است که به قراردادهای اختیار معامله دوگانه، قراردادهای اختیار معامله «همه‌یاهیچ» نیز می­گویند.

 

درس 3- چگونه با معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه، کسب سود کنم؟

حال که عملکرد پایه قراردادهای اختیار معامله دوگانه را متوجه شدیم، بهتر است نگاهی به یک مثال ساده بیندازیم.

فرض کنید که با تصور افزایش قیمت، قصد دارید که EUR/USD معامله کنید. قیمت فعلی جفت 1.3000 است و شما معتقدید که پس از یک ساعت، ارزش EUR/USD بیشتر از این خواهد شد.

شما به پلتفرم معاملاتی خود نگاه می­کنید و متوجه می­شوید که بازپرداخت کارگزار در قرارداد اختیار معامله یک‌ساعته با قیمت هدف 1.3000، 79% است. پس از تأمل بسیار، درنهایت تصمیم می­گیرید که یک قرارداد اختیار «خرید» (یا «بالا» (up)) خریداری کنید . صرف 100.00 دلار را ریسک کنید. این کار شبیه به «خرید» EUR/USD در بازار ارز لحظه­ای است.

سناریوهای پایانی پس از ورود به قرارداد اختیار خرید سود/ضرر
قیمت سررسید بیشتر از قیمت توافقی است دلار 79 = 79% × دلار 100.00

دلار 179.00 = دلار 79.00 + دلار 100.00

شما 179.00 دلار سود کردید

قیمت سررسید برابر با یا زیر قیمت توافقی است شما 100.00 دلار ضرر کردید

 

همان­گونه که در محاسبات فوق مشاهده می­­کنید، ریسک شما محدود به مبلغ صرف قرارداد اختیار معامله، می­شود. درواقع شما بیش ازآنچه دارید، ضرر نمی­کنید. برخلاف معاملات لحظه­ای بازار ارز که هرچه معاملات بیشتر علیه شما حرکت کنند، ضررهای شما نیز بیشتر خواهد شد (به همین دلیل استفاده از دستورهای توقف ضروری است)، ریسک در معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه کاملاً محدود است.

بازپرداخت­ها (Payouts) در قراردادهای اختیار معامله دوگانه

حال که مکانیسم معامله دوگانه ساده را بررسی کردیم، نوبت به یادگیری نحوه محاسبه بازپرداخت­ها می­رسد.

معمولاً بازپرداخت با اندازه سرمایه ریسک­شده شما در هر معامله – خواه هنگام بسته شدن معامله سود کرده باشید یا ضرر – نوع قرارداد اختیار معامله و نرخ کمیسیون کارگزار شما تعیین می­شود.

در مثال فوق، شما 100 دلار را با پیش­بینی فراتر رفتن ارزش EUR/USD از 1.3000 پس از یک ساعت و نرخ بازپرداخت 79% توسط کارگزار، ریسک کردید. فرض کنید آنالیز شما درست از کار درمی­آید و درنهایت شما از این معامله سود می­کنید. در این صورت، بازپرداخت شما 179 دلار خواهد بود.

دلار 179 = (79% از سرمایه اولیه شما) دلار 79 + (سرمایه­گذاری اولیه شما) دلار 100

راحت است، نه؟ زیاد هیجان­زده نشوید! در محاسبه بازپرداخت­ها عوامل دیگری نیز تأثیرگذار است.

عوامل تأثیرگذار در محاسبات بازپرداخت

هر کارگزار، نرخ بازپرداخت مخصوص به خود را دارد. آمارها نشان می­دهد که اکثر کارگزاران برای ابتدایی­ترین قراردادهای اختیار معامله، نرخی بین 70% تا 75% را پیشنهاد می­دهند اما تعدادی نیز وجود دارند که تنها 65% بازپرداخت دارند. در تعیین درصد بازپرداخت، عوامل متعددی نقش دارند.

دارایی مورد معامله و زمان باقی­مانده تا سررسید، از عوامل مهم در این معامله هستند. معمولاً بازاری که نسبتاً فراریت کمتری دارد و سررسید طولانی­تر به معنای درصد بازپرداخت کمتر است.

«کمیسیون» کارگزار نیز یکی از عوامل تعیین نرخ بازپرداخت است. زیرا کارگزاران خدماتی را به معامله­گران ارائه می­دهند تا ایده­های خود را در بازار عملی سازند بنابراین، باید دستمزدی داشته باشند. نرخ کمیسیون کارگزاران بسیار متنوع است اما به دلیل اینکه تعداد کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه بسیار زیاد است (و روزبه­روز به این تعداد افزوده می­شود)، این نرخ­ها در طول زمان به­شدت رقابتی خواهند شد.

چه زمانی معامله قرارداد اختیار معامله دوگانه بسته می­شود؟

همان­گونه که قبلاً اشاره کردیم، قراردادهای اختیار معامله دوگانه معمولاً ابزارهای معاملاتی «همه‌یاهیچ» هستند زیرا بازپرداخت یا ضرر تنها در زمان سررسید قرارداد پرداخت می­شود اما تعداد کمی از کارگزاران به شما امکان می­دهند تا معامله قرارداد اختیار معامله دوگانه خود را قبل از سررسید ببندید.

این امر معمولاً به نوع قرارداد اختیار معامله بستگی دارد و معمولاً تنها در بازه زمانی مشخصی امکان­پذیر است (مثلاً، 5 دقیقه پس از باز شدن معامله قرارداد تا 5 دقیقه بعد از سررسید قرارداد). البته کارگزارانی که این گزینه را در اختیار معامله­گر قرار می­دهند معمولاً نرخ بازپرداخت کمتری دارند.

هنگام معامله با کارگزار قرارداد اختیار معامله دوگانه که امکان بستن زودهنگام معامله قرارداد را فراهم می‌آورد، ارزش قرارداد اختیار معامله همراه با ارزش دارایی تغییر می­کند.

مثلاً، در معامله قرارداد اختیار «فروش» (یا «پایین» (down))، ارزش قرارداد اختیار معامله با حرکت بازار به زیر قیمت هدف (توافقی)، افزایش می­یابد. بنابراین، هرچه بازار از قیمت توافقی فراتر رود، احتمالاً ارزش بسته شدن قرارداد اختیار معامله بیشتر از صرف ریسک پرداخت­شده خواهد بود (اما هرگز بیشتر از حداکثر بازپرداخت نخواهد شد).

از سوی دیگر، اگر بازار به سمت بالاتر حرکت کند، ارزش قرارداد اختیار معامله کاهش می­یابد و بازپرداخت خریدار قرارداد، درصورتی‌که معامله را زودتر ببندد، بسیار کمتر از صرف پرداخت­شده خواهد بود.

البته در هر دو مورد کمیسیون کارگزار هنگام بسته شدن زودهنگام معامله در بازپرداخت لحاظ می­شود.

بنابراین، قبل از اینکه به­سرعت وارد معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه شوید، ابتدا همه زیروبم­های آن را بشناسید و نرخ­های بازپرداخت و شرایط کارگزار خود را به‌خوبی بررسی کنید!

 

درس 4- سه نوع قرارداد اختیار معامله دوگانه

عامل اصلی در بحث بازپرداخت­ها، نوع قرارداد اختیار معامله دوگانه است.

مثالی که در درس قبل بررسی کردیم، یکی از انواع قرارداد اختیار معامله با نام «بالا/پایین» است و ساده­ترین نوع این قرارداد به شمار می­رود. پیش­بینی قرار گرفتن جفت ارزی در بالا یا پایین قیمت توافقی، قبل از اینکه سررسید آن موجب پرداخت کمترین سود شود. این مقدار بسته به کارگزار شما به­طور متوسط بین 70% تا 90% است.

درعین‌حال، قراردادهای اختیار معامله دوگانه انواع پیچیده­تری مانند «تماس و دامنه» (touch and range) نیز دارند که بازپرداخت آن‌ها بیشتر است زیرا برنده شدن در چنین معاملاتی سخت­تر است. طبق آماری که در دست است، کارگزاران معمولاً بازپرداخت­هایی حدود 200% تا 400% را پیشنهاد می­دهند و برخی از آن‌ها حتی تا 750% نیز پرداخت می­کنند!

قراردادهای اختیار بالا/پایین

قرارداد اختیار بالا/پایین، نام­های دیگری نیز دارد: حداکثر/حداقل، بالا/زیر (High/Low, Above/Below, and Over/Under). این نوع قرارداد ساده­ترین و رایج­ترین نوع قراردادهای اختیار معامله دوگانه است.

اگر معامله­گران معتقد باشند که قیمت بسته شدن در زمان سررسید قرارداد بالاتر از قیمت توافقی است، قرارداد اختیار «خرید» را می­خرند و اگر معتقد باشند که بازار در زمان سررسید زیر قیمت توافقی بسته خواهد شد، قرارداد اختیار «فروش» را می­خرند. مثال معامله EUR/USD در درس قبل، عملکرد قرارداد اختیار بالا/پایین را به­خوبی نشان داد.

ساده است، نه؟ سادگی این قرارداد موجب شده که بازپرداخت آن از انواع دیگر قراردادهای اختیار معامله کمتر باشد.

سررسید قراردادهای اختیار بالا/پایین معمولاً یک ساعت یا یک روز است اما برخی کارگزاران قراردادهایی دارند که سررسید آن‌ها چند دقیقه است. حتی سررسید برخی چند ثانیه است! البته این قراردادها می­توانند حساب شما را لبریز از شود کنند یا آن را خالی نمایند. حتماً حساب خود را به­خوبی مدیریت کنید تا دچار مشکل نشوید!

قراردادهای اختیار تماس (Touch Options)

در معامله قرارداد اختیار یک تماس لازم نیست بازار در زمان سررسید بالاتر یا پایین­تر از سطح معینی باشد. در این نوع قراردادها تنها لازم است بازار در طول مدت قرارداد اختیار معامله حداقل یک‌بار با قیمت توافقی تماس داشته باشد.

از سوی دیگر، در معامله بدون تماس لازم است که در طول مدت قرارداد اختیار معامله، با قیمت توافقی تماسی صورت نگیرد، و تنها در این صورت است که معامله­گر سود می­کند.

معاملات تماس در زمان­های معینی از روز پیشنهاد می­شوند و برخی از کارگزاران این نوع قرارداد را در روزهای آخر هفته ارائه می­دهند که بازپرداخت­های بیشتری نسبت به معامله قرارداد اختیار بالا/پایین ساده دارند (حدود 250% تا 400% از صرف ریسک شما).

مثلاً، فرض کنید که EUR/USD در روز جمعه با نرخ 1.3100 بسته شده است. کارگزار شما در آخر هفته، قرارداد اختیار خریدی را پیشنهاد می­دهد که اگر EUR/USD حداقل یک‌بار در طول هفته آینده با 1.3450 تماس داشته باشد، شما سود خواهید کرد. از سوی دیگر، قرارداد اختیار فروشی را پیشنهاد می­دهد که اگر این جفت حداقل یک‌بار در همان بازه زمانی با 1.2750 تماس داشته باشد، بازهم شما سود خواهید کرد.

شما قرارداد اختیار خرید را انتخاب می­کنید. متوجه می­شوید که EUR/USD در طول مدت قرارداد قبل از اینکه در 1.3050 بسته شود به حداکثر 1.3600 رسیده است. به دلیل اینکه بازار در طول مدت قرارداد به قیمت توافقی قرارداد اختیار خرید (1.3450) رسیده است، شما معامله را برنده شده­اید حتی اگر جفت بالاتر از آن سطح بسته نشده باشد.

در عوض، کسانی که قرارداد اختیار بدون تماس را در همان قیمت انتخاب کرده­اند در معاملات خود بازنده شده­اند زیرا جفت آن‌ها با قیمت توافقی تماس داشته است.

معاملات تماس معمولاً در زمان فراریت بالا عملکرد خوبی دارند و معاملات بدون تماس برای جفت­هایی مناسب هستند که گرایش به تثبیت دارند.

اگر هنوز هم به هیجان نیامده­اید، بهتر است قراردادهای اختیار تماس دوتایی/عدم تماس دوتایی (Double Touch/Double No-Touch ) را امتحان کنید! آن‌ها شبیه به قراردادهای اختیار تماس/عدم تماس هستند با این تفاوت که دو قیمت توافقی دارند. برای اینکه معامله­گر معامله را ببرد، قیمت دارایی باید با دو سطح مختلف تماس برقرار کند (یا تماس برقرار نکند).

قراردادهای اختیار دامنه (Range Option)

معامله قراردادهای اختیار دامنه/مرزی/تونل (Range/Boundary/Tunnel) مانند بازی کردن در مرحله زیر آب سوپر ماریو است که در آن ماریو نباید هیچ برخوردی با بالا و پایین صفحه داشته باشد.

در معاملات در دامنه (In Range ) قیمت بازار باید بین دامنه از پیش تعیین‌شده باقی بماند و برای اینکه شما سود کنید نباید در طول مدت قرارداد با دو قیمت توافقی تماس داشته باشد. برخی کارگزاران قراردادهای اختیار خارج از دامنه (Out of Range) را پیشنهاد می­دهند که اگر قیمت در طول مدت قرارداد دامنه از پیش تعیین­شده را بشکند، معامله­گر سود خواهد کرد.

مثلاً، در حال حاضر EUR/USD با نرخ 1.3300 معامله می­شود و EBC تا دقایقی دیگر، نرخ بهره را اعلام خواهد کرد. کارگزار شما قرارداد اختیار دامنه­ای را بین 1.3280 تا 1.3320 پیشنهاد می­دهد که سررسید آن، یک ساعت بعد است. شما تصور می­کنید که تصمیم EBC رویداد مهمی نیست، بنابراین یک قرارداد اختیار «در دامنه» را خریداری می­کنید.

اگر قیمت در طول زمان قرارداد به 1.3280 یا 1.3320 نرسد، شما معامله را برده­اید. این خبر برای شما بسیار عالی است زیرا قراردادهای اختیار دامنه معمولاً بالاترین بازپرداخت­ها را دارند و برخی کارگزاران بین 2005 تا 750% سود می­دهند.

قراردادهای اختیار دامنه زمانی که فراریت بازار کم است بهترین عملکرد را دارند اما برخی از کارگزاران با تقبل این ریسک که قیمت، دامنه از پیش تعیین­شده را خواهد شکست، این قرارداد را معامله می­کنند. برخی از کارگزاران نیز قراردادهایی را پیشنهاد می­کنند که دامنه از پیش تعیین­شده آن‌ها با قیمت فعلی بازار فاصله فراوانی دارد.

 

درس 5- آنالیز بازار در مورد قراردادهای اختیار معامله دوگانه

سال­های اولیه حضور خود در مدرسه پیپسولوژی را به یاد دارید که ما از سه نوع اصلی آنالیز بازار صحبت کردیم؟ اگر آن‌ها را فراموش کرده­اید، بازهم یادآوری می­کنیم:

  1. آنالیز بنیادی
  2. آنالیز فنی
  3. آنالیز تمایل

چرا دوباره سراغ آن‌ها آمدیم؟ به دلیل اینکه می­توانیم از این سنگ بناهای آنالیز هنگام معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه نیز استفاده کنیم!

آنالیز بنیادی

معامله اخبار

یکی از موارد استفاده آنالیز بنیادی در استراتژی معامله اخبار است. اگر درس­های قبلی را در مورد این استراتژی معاملاتی به­خوبی خوانده باشید، متوجه خواهید شد که این استراتژی بهترین عملکرد را در رویدادهایی دارد که معمولاً فراریت فراوانی ایجاد می­کنند. جهش فراریت منجر به حرکات سریعی می­شود که می­تواند قیمت­ها را بالا ببرد یا پایین بیاورد.

در مورد قراردادهای اختیار معامله دوگانه نیز می­تواند هنگام معامله قراردادهای اختیار بالا/پایین مؤثر باشد. درنهایت شما نیاز دارید بفهمید که قیمت چه واکنشی به داده­های بهتر/بدتر از انتظار نشان می­دهد و قدرت این واکنش چه مقدار خواهد بود. شما فقط باید مطمئن باشید که قیمت می­تواند به قیمت توافقی قرارداد اختیار معامله­ای که شما خریده­اید، برسد.

مثلاً، شما قصد دارید که گزارش خرده­فروشی استرالیا را معامله کنید. فرض کنید که در نتایج به خرید گرایش دارید. نتیجه بهتر-از-انتظار اوسی را به حداکثرهای جدید می­رساند، بنابراین شما در پی خرید قرارداد اختیار «خرید» AUD/USD خواهید بود.

حال، فرض کنید که همان­گونه که شما توقع داشتید، نتایج بهتر-از-انتظار بود. خوشبختانه، AUD/USD نیز افزایش یافت و از قیمت توافقی عبور کرد.

البته در معامله اخبار عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند.

اولین عامل، پتانسیل فراریت است. هنگام معامله گزارش خبری و خرید قرارداد اختیار معامله دوگانه باید نسبتاً مطمئن باشید که این رویداد فراریت لازم برای رسیدن قیمت به قیمت توافقی و باقی ماندن آن در بالا/پایین آن سطح را ایجاد می­کند. اگر گزارشی را معامله کنید که تقریباً حرکت خاصی در قیمت ایجاد نکند، پول خود را دور ریخته­اید.

دومین عامل، زمان قرارداد اختیار معامله دوگانه است. به یاد داشته باشید که در قراردادهای اختیار بالا/پایین ساده، قیمت باید در زمان سررسید قرارداد در بالا یا پایین قیمت توافقی باشد.

هنگام معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه و اعمال استراتژی معامله اخبار، می­توان از قراردادهای اختیار یک تماس نیز استفاده کرد زیرا قیمت فقط باید با سطح معینی تماس داشته باشد نه اینکه در آن سطح بسته شود.

همچنین اگر انتظار دارید که قیمت با تکانه قدرتمندی از دامنه قبلی خود دور می­شود، می­توانید از قراردادهای اختیار خارج از دامنه استفاده کنید. با انتخاب این گزینه دیگر لازم نیست جهتی را برگزینید بلکه تنها باید حدس بزنید که بازار حرکت بزرگی به هرکدام از جهات دارد یا نه.

آنالیز فنی

به استفاده از شاخص­های دوست­داشتنی مانند میانگین­های متحرک، باندهای بولینگر و شاخص تصادفی علاقه دارید؟ هنگام معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه از استفاده از آن‌ها در نمودارهای معاملاتی خود نترسید!

به یاد داشته باشید که این شاخص­ها به شما کمک خواهند کرد تا تغییر مسیر بعدی قیمت را حدس بزنید. این شاخص­ها در همه انواع بازارهای معاملاتی استفاده می­شوند و مختص ارزهای لحظه­ای نیستند. فقط قبل از استفاده از این شاخص­ها در آنالیز خود، نحوه عملکرد آن‌ها را به­خوبی بیاموزید.

بررسی سطوح فنی و نقاط عطف نیز هنگام معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه مفید هستند.

بهتر است با مثالی درباره معامله GBP/USD این بحث را روشن کنیم.

قیمت، رأس دوقلو را به سمت پایین شکسته است. با این الگوی رفتاری، معامله قیمت معمولاً با فاصله­ای برابر با ارتفاع رأس دوقلو با قیمتی پایین­تر ادامه خواهد داشت.

یکی از روش­های معامله این وضعیت، معامله یک تماس است. اگر قیمت توافقی پیشنهادی کارگزارتان، جایی میان 1.5450 و 1.5550 قرار دارد که درواقع بین ارتفاع رأس دوقلو است، خرید قرارداد اختیار «فروش» فکر خوبی خواهد بود.

آنالیز تمایل

آنالیز تمایل، سنجش «احساس» فعلی بازار در رابطه با جریان ریسک بیشتر است. آیا معامله­گران از خرید دارایی­های ریسکی مطمئن هستند یا ترجیح می­دهند ریسک خود را یا خرید دارایی­های مطمئن یا نقدی کاهش دهند؟ استفاده از این نوع آنالیز هنگام قرار گرفتن در روندها بسیار مفید است.

آیا EUR/USD به حداکثرهای جدید خواهد رسید؟ یا فکر می­کنید که روند اشباع شده و تکانه کافی وجود ندارد؟ شما می­توانید با استفاده از آنالیز تمایل، احساس بازار را بسنجید.

اگر به نظر می­رسد که اشتهای ریسک هنوز هم بالاست و تغییر بالقوه­ای در زمینه بازار دیده نمی­شود، می­توان نتیجه گرفت که روند ادامه می­یابد. اگر مطمئن هستید که تمایل بازار به سمت ریسک در محیط است، می­توانید قرارداد اختیار «فروش» دارایی یا ارز ریسکی را (مثلاً، دلار استرالیا یا نیوزیلند، سهام، کالا یا غیره) خریداری کنید.

از سوی دیگر، اگر فکر می­کنید که تمایل بازار بازگشت خواهد داشت و با توجه به اینکه مقدار اشباع را چقدر تخمین می­زنید، می­توانید قرارداد اختیار «فروش» آن ارزها یا دارایی­های ریسکی را خریداری نمایید.

ترکیب

درست همانند معاملات لحظه­ای بازار ارز، لازم نیست حتماً نوع آنالیز مورداستفاده خود را انتخاب کنید زیرا آن‌ها انحصاری نیستند.

درواقع، شما می­توانید همه انواع آنالیز را به­منظور شکل دادن به مبنای معاملاتی که انجام می­دهید، با یکدیگر ترکیب کنید. عوامل بنیادی به شما کمک خواهد کرد تا گرایش خود را به یک جهت تعیین کنید و آنالیز فنی برای تعیین رسیدن بازار به یک قیمت معین یا شکستن آن و یا پیدا کردن حمایت/مقاومت در آن قیمت به کار برده می­شود. از سوی دیگر، آنالیز تمایل به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید که بازار در حالت ریسک­پذیر خود قرار دارد یا نه.

درنهایت، کلید موفقیت شما، درس گرفتن از اشتباهات و کسب تجربه است. با گذشت زمان، این روند به شما کمک خواهد کرد تا آنالیزهای خود را ارتقا دهید و رویه­های معاملاتی خوبی تنظیم کنید.

 

درس 6- آیا بر قراردادهای اختیار معامله دوگانه نیز نظارتی وجود دارد؟

قراردادهای اختیار معامله دوگانه، قدمت چندانی ندارند و تنها مدت کمی است که توجه نظارت­کنندگان را به خود جلب کرده­اند زیرا بسیار از کارگزاران جدید و قدیمی این صنعت در حال معامله آن‌ها هستند.

در حال حاضر برخلاف معاملات لحظه­ای بازار ارز که توسط CFTC، NFA یا سایر آژانس­های نظارتی خارجی بر آن‌ها نظارت می­شود، بر قراردادهای اختیار معامله دوگانه نظارت چندانی صورت نمی­گیرد.

البته با رواج معامله این قراردادها، روند قانون­گذاری و نظارت بر این شیوه نسبتاً تازه معامله نیز آغاز شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس (CySEC) اولین نهاد نظارتی در جهان بود که در ماه مه سال 2012، معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه را به­عنوان یکی از ابزار مالی به رسمیت شناخت.

در ایالات‌متحده، یکی از بزرگ­ترین کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه، بانک قراردادهای اختیار دوگانه (Banc de Binary)، از CFTC درخواست کرد تا یک سیستم قانونی و نظارتی برای فعالیت­های آن تدوین کند. پیش­بینی می­شوند که کارگزاران دیگر این قراردادهای نیز در پی این درخواست بروند.

آژانس­های نظارتی دیگر نیز در سایر نقاط جهان در حال بررسی دقیق­تر معاملات قراردادهای اختیار دوگانه هستند. سازمان خدمات مالی ژاپن در حال تهیه پیش‌نویس مقررات خود برای ژاپن به­عنوان بزرگ­ترین بازار این معامله این نوع قرارداد، است.

سازمان خدمات مالی مالتا (MFSA) نیز در حال انجام اقداماتی برای قبول مسئولیت قانون­گذاری برای کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه در کشور است.

در همین راستا، کارگزاران نیز به­منظور تضمین مجوز عملیات خود مراحل تقاضا را طی خواهند کرد. یکی از شرایط احتمالی تقاضا این است که کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه تحت قوانین مربوط به مجوز خدمات سرمایه­گذاری گروه 3 قرار بگیرند که حداقل سرمایه اولیه آن‌ها 730,000 یورو است.

اگر قصد دارید یک حساب برای قراردادهای اختیار معامله دوگانه باز کنید، کارگزاری را انتخاب کنید که تحت نظارت یکی از آژانس­ها باشد. کارگزارانی که تحت نظارت هستند معمولاً استانداردهای عملیاتی بالاتری دارند و اگر بین شما و آن‌ها اختلافی ایجاد شود (مانند اجرای قرارداد، دریافت پول و غیره) می­توانید برای حل آن به مرجع بالاتری مراجعه کنید.

باوجوداینکه نمی­توان همه کارگزارانی را که بر آن‌ها نظارت نمی­شود در زمره کلاهبرداران تلقی کرد اما معامله با آن‌ها ریسک­هایی در بر دارد (مثلاً ممکن است منابع مالی عملیاتی مؤسسه از منابع مالی مشتریان تفکیک نشده باشد). همچنین مرجعی وجود نخواهد داشت که به اختلافات شما با آن کارگزار رسیدگی کند و از جانب شما اقداماتی صورت دهد.

 

درس 7- مقایسه قراردادهای اختیار معامله دوگانه با بازار ارز

معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه مدت­های زیادی در بازار فرابورس وجود داشته است و در چند سال اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است. هم­اکنون، حدود 90 شرکت، نوعی از خدمات معاملاتی قراردادهای اختیار معامله دوگانه را ارائه می­دهند.

بله، این صنعت روبه­رشد است اما چرا شما باید خود را درگیر آن کنید؟ چرا باید نوع کاملاً جدیدی از معاملات را بیاموزید درحالی‌که هنوز روند یادگیری بازار ارز لحظه­ای را کامل نکرده­اید؟ بهتر نیست، کاری را که بلد هستید ادامه دهید؟

قراردادهای اختیار معامله دوگانه و بازار ارز لحظه­ای، مزایا و معایب فراوانی دارند. ما به تعدادی از این مزایا و معایب اشاره خواهیم کرد تا شما بهتر بتوانید بهترین ابزار را برای سبک معاملاتی خود انتخاب کنید.

حداکثر ریسک

یکی از بزرگ­ترین مزایای معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه این است که شما همیشه حداکثر سود یا ضرر خود را از قبل می­دانید. معامله­گر، صرف درخطر را برای ورود به معامله قرارداد اختیار معامله دوگانه کنترل می­کند و این تنها مبلغی است که درنهایت ضرر خواهد کرد. اکثر کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه حتی با شما اجازه می­دهند که پس از تحقق شرایط معاملاتی معینی قبل از فرارسیدن زمان سررسید، معاملات خود را به­منظور کاهش حداکثر ضرر خود «لغو کنید» (fold).

اما در بازار ارز لحظه­ای حتی باوجود دستور توقف زیان نیز نمی­توانید 100% مطمئن باشید که تنها همان ریسکی را که قبلاً محاسبه کرده­اید ضرر خواهید کرد. همیشه احتمال بسیار کمی وجود دارد که مسائل خاصی مانند لغزش، عدم وجود نقدینگی برای اجرای دستور توقف در قیمت دلخواه، خرابی پلتفرم معاملاتی کارگزار و غیره بر حداکثر ریسک نهایی شما تأثیر بگذارد.

انعطاف­ پذیری مدیریت معامله و افزایش سود

به‌غیراز قراردادهای اختیار بالا/پایین، بسیاری از قراردادهای اختیار معامله دوگانه تنها در زمان­های خاصی از روز یا هفته در دسترس هستند و در اکثر مواقع، قیمت­های توافقی توسط کارگزاران تعیین می­شوند.

بنابراین، حتی اگر بهترین ایده را در زمینه نحوه رفتار بازار در یک بازه زمانی معین داشته باشید احتمالاً بهترین گزینه را برای اعمال آن نخواهید داشت. در بازار ارز لحظه­ای شما می­توانید دستورهای لیمیت را در هر قیمتی وارد کنید یا هر دستور بازاری را در هرزمانی از ساعات باز بازار اجرا کنید.

در مورد خروج از معاملات باز، برخی کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه به شما اجازه می­دهند تا معاملات قراردادهای اختیار معامله دوگانه خود را زودتر ببندید اما معمولاً تنها پس از زمان از پیش تعیین­شده­ای که از باز شدن معامله می­گذرد و قبل از بسته شدن معامله، این کار امکان­پذیر است.

و همان­گونه که قبلاً اشاره کردیم، مبلغی که به معامله­گر بازمی­گردد با در نظر گرفتن اینکه بازار درنهایت سود کرده یا ضرر و کمیسیون کارگزار محاسبه می­شود.

در بازار ارز لحظه­ای، شما می­توانید معامله خود را در هرزمانی که خواستید ببندید (البته اکثر کارگزاران در آخر هفته این اجازه را به شما نمی­دهند). حتی اگر یک ثانیه به انجام معامله باقی مانده باشد، شما می­توانید از آن خارج شده و سود خود را قفل کنید یا ضرر خود را کاهش دهید.

درنهایت، اگر فکر می­کنید که روندی طولانی در پیش دارید و قصد دارید با نگه‌داشتن معامله خود تا جای ممکن، سود خود را به حداکثر برسانید، می­توانید با استفاده از تکنیک­های اسکیل این و توقف متحرک در بازار لحظه­ای، این کار را انجام دهید. در قراردادهای اختیار معامله دوگانه، تاریخ سررسید و سقف سود شما را محدود می­کند؛ یعنی به­محض اینکه معامله خود را ببندید یا زمان قرارداد خاتمه یابد، شما از معامله خارج می­شوید.

بسته به نحوه مدیریت ریسک و معامله خود، زمانی را که می­توانید در مقابل پلتفرم معاملاتی خود صرف کنید، میزان فعال بودنتان یا انتظاری که از بازار دارید، هر یک از این ابزارها می­توانند نقشی منفی یا مثبت برای شما ایفا کنند.

هزینه­ های معاملاتی

در قراردادهای اختیار معامله دوگانه، غیر ازآنچه در بازپرداخت نهایی لحاظ می­شود، هزینه معاملاتی اضافه­ای وجود ندارد.

در بازار ارز لحظه­ای، هزینه معاملاتی به­صورت اسپرد، کمیسیون یا هر دو است. ما درباره هزینه­های معاملاتی در فصل­ گذشته صحبت کردیم و شما می­توانید برای یادآوری بیشتر دوباره به آن مراجعه کنید.

گزینه‌های معاملاتی

مزیت بزرگ دیگر قراردادهای اختیار معامله دوگانه این است که برخلاف اکثر کارگزاران بازار ارز خرد، شما محدود به معامله جفت­ها نیستید. درست است که جفت­های ارز، رایج­ترین دارایی­هایی هستند که می­توانید معامله کنید اما برخی از کارگزاران قراردادهای اختیار معامله دوگانه، این فرصت را در اختیار شما قرار می­دهند که ایده­های خود را در زمینه تعداد محدودی از سهام خصوصی، شاخص­های بورس و حتی کالاها معامله کنید.

ریسک فراریت

فراریت ناگهانی معمولاً در معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه اتفاق نمی­افتد. هر معامله­ای می­تواند فراریت حاصل از رویدادهای معین را تاب بیاورد. اگر دیدگاه شما درست از آب دربیاید، لازم نیست نگران واکنش­های غیرمترقبه بازار باشید. حداکثر ریسک و حداکثر سود شما از قبل تعیین‌شده است. اما در بازار ارز لحظه­ای سویینگ­های تند می­تواند تأثیر سریع و زیادی بر ارزش موقعیت داشته باشد و همین امر موجب می­شود که روندهای مدیریت مناسب ریسک اهمیت فراوانی داشته باشد.

خطای معامله ­گر

مارجین خطا هنگام ورود به معامله در معامله قراردادهای اختیار معامله دوگانه بسیار کم است زیرا در این نوع معاملات شما باید تنها دو عمل انجام دهید: باز کردن و بستن.

در قراردادهای اختیار معامله دوگانه هیچ دستور لیمیتی برای پیگیری یا بستن یا اصلاح وجود ندارد. در بازار ارز لحظه­ای، اگر معامله­گر حضور نداشته باشد ممکن است فراموش کند که دستورهای خروج و/یا اصلاح را قرار دهد و درنتیجه پتانسیل وقوع ضرری بیش ازآنچه انتظار داشت را ایجاد می­کند.

startforex

We have found an easier way to communicate with our users : Subscribe to channel

Be sure to read the following:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: